Sabtu, 27 November 2010

Inflasi naik 2% pada Oktober....

KUALA LUMPUR 26 Nov. - Indeks Harga Pengguna (IHP) bagi Oktober tahun ini naik dua peratus kepada 114.7 daripada 112.5 pada bulan yang sama tahun lepas.
Berbanding dengan bulan sebelumnya, IHP naik sebanyak 0.3 peratus.
Bagi tempoh Januari hingga Oktober, IHP meningkat 1.7 peratus kepada 113.8 dibandingkan dengan 111.9 pada tempoh yang sama tahun lepas, demikian menurut Jabatan Perangkaan Malaysia dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Menurut Jabatan berkenaan, kenaikan sebanyak 1.7 peratus dalam IHP disebabkan oleh peningkatan indeks bagi semua kumpulan utama kecuali indeks pakaian dan kasut serta komunikasi yang masing-masing susut 1.4 peratus dan 0.2 peratus.
Kenaikan ketara bagi kumpulan utama yang berwajaran tinggi ialah indeks makanan dan minuman bukan alkohol (2.3 peratus), pengangkutan (1.3 peratus) dan perumahan, air, elektrik, gas dan bahan api lain (1.0 peratus).
Peningkatan lain ialah indeks minuman alkohol dan tembakau (3.4 peratus), pelbagai barangan dan perkhidmatan (2.8 peratus), perkhidmatan rekreasi dan kebudayaan dan restoran dan hotel masing-masing sebanyak 1.9 peratus, kesihatan dan pendidikan masing-masing sebanyak 1.7 peratus, hiasan, perkakasan dan penyelenggaraan isi rumah (0.6 peratus).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan